fbpx
Navigation Menu+

Ένα Γέτι προωθεί τη θετική σκέψη

Posted on Νοέ 10, 2021

Η Μαρίνα Γιώτη δημιούργησε το ΓΕΤΙ+, ένα Ημερολόγιο Θετικής Σκέψης, που ήρθε να συμπληρώσει την προηγούμενή της δουλειά Γέτι. Η δύναμη του ακόμη. Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο που θα βοηθήσει τα παιδιά να αλλάξουν σταδιακά, με καθημερινή ή λίγο πιο αραιή χρήση, τη νοοτροπία τους, ώστε να γίνουν πιο ευτυχισμένα και να καταφέρουν να εκπληρώσουν με μεγαλύτερη ευκολία τα όνειρά τους! Μιλήσαμε με τη συγγραφέα, που μας εξηγεί πώς αυτό το υπέροχο, fluffy πλάσμα θα ενδυναμώσει ουσιαστικά τους μικρούς μας φίλους!

Καλημέρα, Μαρίνα! Καταρχάς, θέλεις να μας (επανα)συστήσεις το Γέτι, τον φανταστικό φίλο του Αγοριού; Πώς τον εμπνεύστηκες; Γιατί βρέθηκε πλάι στο Αγόρι; Πώς το βοήθησε; Και, τέλος, γιατί έφυγε;
To Γέτι είναι ο φανταστικός φίλος του Αγοριού, που σε λίγους μόλις μήνες αγαπήθηκε από χιλιάδες παιδιά και μπορεί να πει μονάχα μια λέξη: «Ακόμη»! Η ιδέα ξεκίνησε από την αγγλική λέξη «yet», που σημαίνει «ακόμη», και είναι αυτή η φωνούλα που μας παροτρύνει κάθε φορά που απογοητευόμαστε και πάμε να τα παρατήσουμε. «Δεν μπορώ να λύσω αυτή την άσκηση… ακόμη!», «Δεν είμαι αρκετά καλός στο μπάσκετ… ακόμη!». Ως φανταστικός φίλος, εμφανίζεται όταν τον έχουμε ανάγκη και φεύγει όταν πια μαθαίνουμε το μάθημα και μπορούμε να πορευθούμε και μόνοι μας.

Από το Γέτι λοιπόν προέκυψε μια εξαιρετική ιδέα που υλοποιήθηκε πρόσφατα. Το νέο σου βιβλίο ΓΕΤΙ+ δεν είναι λογοτεχνία, αλλά ένα ημερολόγιο θετικής σκέψης για παιδιά. Πώς είχες την έμπνευση για αυτό το ξεχωριστό project;
Με το που ολοκλήρωσα την εικονογράφηση στο Γέτι, η δύναμη του ακόμη, άρχισε να διαμορφώνεται στο μυαλό μου το επόμενο βήμα. Πώς δηλαδή μπορούμε να οδηγήσουμε τα παιδιά από τη θεωρία στην πράξη, ώστε να πραγματοποιηθεί η χρήση του «ακόμη», αλλά και η αλλαγή σε μια πιο θετική νοοτροπία, σε ένα βίωμα. Στο εξωτερικό, η ιδέα και τα οφέλη τού να κρατάς ημερολόγιο είναι γνωστά και σκέφτηκα ότι το θέμα ενδείκνυται για ένα ημερολόγιο θετικής σκέψης, με στόχο να παροτρύνει και να βοηθά τα παιδιά να σκέφτονται πιο θετικά και να μάθουν να μην τα παρατάνε.

Σε ποια παιδιά απευθύνεται το ημερολόγιό σου και πόσο καιρό θα χρειαστούν για να το συμπληρώσουν;  Χρειάζεται η βοήθεια/παρουσία του γονιού;
Το ημερολόγιο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 7 ετών και άνω. Το συγκεκριμένο όριο το έχουμε βάλει για να μπορούν τα παιδιά να συμπληρώνουν το ημερολόγιο μόνα τους. Όμως μπορούν να το συμπληρώσουν και από 6 ετών με τη βοήθεια του γονιού ως journal partner.

Ποια θεωρία βρίσκεται πίσω από την ιδέα σου και πώς καταφέρνεις να την επικοινωνήσεις στους μικρούς αναγνώστες; Το βιβλίο και το ημερολόγιο είναι εμπνευσμένα από τη θεωρία ανάπτυξης της Αμερικανίδας ψυχολόγου Carol Dweck, η οποία βλέπει την αποτυχία όχι ως απόδειξη έλλειψης ικανότητας των παιδιών µας, αλλά ως μια ευκαιρία να αναπτύξουν τις ικανότητές τους. Έτσι, όταν δεν καταφέρνουν κάτι, δεν σημαίνει ότι δεν είναι αρκετά έξυπνα ή ικανά, αλλά ότι απλώς χρειάζονται περισσότερη δουλειά. Κάθε αποτυχία είναι μια πρόκληση που θα πρέπει να τα ενεργοποιεί και όχι κάτι για το οποίο θα πρέπει να ντρέπονται. Κάθε φορά που δεν τα καταφέρνουμε είναι μια ευκαιρία να μάθουμε κάτι καινούριο και να προσπαθήσουμε ξανά. Όμως αυτό είναι κάτι που μαθαίνεται μέρα με την ημέρα και το βιβλίο σε συνδυασμό με το ημερολόγιο είναι ένας ιδανικός τρόπος για να οδηγηθούν τα παιδιά στην αλλαγή του τρόπου σκέψης τους.

Ποια είναι η δομή του ημερολογίου;
Όλο το ημερολόγιο είναι διαδραστικό. Το πρώτο μέρος αποτελείται από τη θεωρία, δηλαδή από παιχνίδια και δραστηριότητες σε σχέση με τη νοοτροπία ανάπτυξης. Το δεύτερο μέρος είναι το ημερολόγιο καθαυτό. 92 ημέρες, μία ημέρα ανά σελίδα, όπου κάθε μέρα το παιδί συμπληρώνει την ημερομηνία, τις δυο «κορυφές» της ημέρας του και τη διάθεσή του σε μια σειρά ευφάνταστων Emoyeti. Οι μέρες διαφέρουν ως προς τα καθημερινά ρητά, τα οποία ενθαρρύνουν μια σειρά δράσεων, όπως προκλήσεις της ημέρας, στόχους του Θ, θησαυροφυλάκιο ρητών και προοδο-λίστες! Ανά τακτά χρονικά διαστήματα υπάρχουν στόχοι που καλείται το παιδί να θέσει, ώστε να πάρει την ανταμοιβή όταν τους πετύχει! Ό,τι υπάρχει στο ημερολόγιο έχει μελετηθεί και δοκιμαστεί επίσης από τις εκπαιδευτικούς Γεωργία Σολωμού και Αγγελική Χαλκιοπούλου.

Τι είναι τα Emoyeti και πώς τα χρησιμοποιεί το παιδί;
Πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο με τα γνωστά μας πια emojis. Τα Emoyeti δηλώνουν τη διάθεση της ημέρας. Πώς νιώθουμε σήμερα; Είναι σημαντικό να μάθουμε να αναγνωρίζουμε και να καταγράφουμε τη διάθεση ή τα συναισθήματά μας.

Όταν το ημερολόγιο ολοκληρωθεί, το παιδί είναι έτοιμο; Ή συστήνεις να προμηθευτεί άλλο ένα (ή έστω να κρατήσει τις καλές πρακτικές) για να συνεχίσει να ασκείται στη θετική σκέψη και να ενδυναμώνεται ψυχικά;
Το να καλλιεργήσουμε μια θετική νοοτροπία ανάπτυξης στα παιδιά είναι μια διαρκής διαδικασία. Δεν είμαστε ποτέ έτοιμοι, καθώς σε όλη τη ζωή μας μαθαίνουμε και βελτιωνόμαστε. Το βιβλίο και το ημερολόγιο είναι μια καλή αρχή για να εξηγήσουμε στα παιδιά τη δύναμη του «ακόμη» και για να τα βάλουμε βήμα βήμα σε έναν άλλο τρόπο σκέψης, ώστε με τον καιρό να τους βγαίνει αυτόματα, ως βίωμα. Θα συνέστηνα, όταν τα παιδιά ολοκληρώσουν πρώτη φορά το ημερολόγιο, να το ξαναπάρουν. Η επανάληψη βοηθάει τη μάθηση και τη δεύτερη ή την τρίτη φορά θα αλληλεπιδράσουν διαφορετικά μαζί του.

Τέλος, μήπως,  μια και μπήκες στη διαδικασία, να δημιουργούσες και κάτι αντίστοιχο για τους ενήλικους; Μέχρι τότε θα δανειζόμαστε ιδέες από το Γέτι σου και το ημερολόγιο των παιδιών μας…
Βλέποντας πόσοι γονείς θέλουν το ημερολόγιο για τους ίδιους, έχω αρχίσει να το σκέφτομαι σοβαρά! Προς το παρόν, τίποτα δεν εμποδίζει έναν ενήλικο να το συμπληρώσει. Πιστεύω πως έχει πολλά να πάρει κι ας είναι οι παροτρύνσεις λίγο πιο παιδικές. Μπορεί να τις προσαρμόσει.

Πηγή: TALK
FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail