Navigation Menu+

Συνέντευξη της Μαρίνας Γιώτη στο Infokids.gr

Posted on Απρ 20, 2016 by in Δημοσιεύματα | 0 comments

Μπορεί να μετράει μόλις ένα μήνα κυκλοφορίας, όμως η «Σκουφοκοκκινίτσα» έχει καταφέρει να αγαπηθεί από γονείς και παιδιά που την ακολουθούν πιστά σε κάθε βήμα της! Δύο όψεις μιας ιστορίας σε ένα βιβλίο. Η διάσημη ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας, όπως την ξέρουμε, αλλά και η ιστορία… αλλιώς, ιδωμένη από μια άλλη οπτική γωνία. Τι πραγματικά έγινε στο δάσος; Ποιος ήταν τελικά αυτός ο Κυνηγός και πώς βρέθηκε την κατάλληλη στιγμή εκεί για να σώσει την Κοκκινοσκουφίτσα; Ήταν ο Κακός ο Λύκος τόσο κακός όσο νομίζουμε; Τι γύρευε η μικρή Κοκκινοσκουφίτσα μόνη της στο δάσος; Το Infokids.gr μίλησε με τη συγγραφέα και εικονογράφο του βιβλίου Μαρίνα Γιώτη, η οποία έδωσε όλες τις απαντήσεις γύρω από την ιστόρια της «Σκουφοκοκκινίτσας» που είναι σίγουρο ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα της «Στιγμούλας» και θα γίνει η αγαπημένη ηρωίδα των λιλιπούτειων βιβλιόφιλων!

1. Μαρίνα, πες μας τι ήταν αυτό που σε ενόχλησε στην κλασική εκδοχή της Κοκκινοσκουφίτσας και αποφάσισες να τη μεταμορφώσεις;
Στην εκδοχή όπως έχει γραφτεί από τον Σαρλ Περό και μετέπειτα από τους αδερφούς Γκριμ με ενοχλούν οι σκληρές εικόνες. Το παραμύθι του Περό ολοκληρώνεται όταν ο λύκος τρώει την Κοκκινοσκουφίτσα. Μια σκληρή ιστορία, όπως και τα περισσότερα παραμύθια της εποχής, που συμπληρώνεται με το ηθικό δίδαγμα ότι τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να μιλούν σε ξένους. Στην «Σκουφοκοκκινίτσα» η κλασική ιστορία έχει εκσυγχρονιστεί αρκετά και δεν περιέχει σκηνές βίας. Κρατάμε όμως την πλοκή και το ηθικό δίδαγμα που είναι πολύ σημαντικό ειδικά στην εποχή μας. Η καινοτομία στο βιβλίο μου έρχεται μετά το «ζήσαμε εμείς καλά και αυτοί καλύτερα», όπου καλούνται τα παιδιά να ανακαλύψουν μαζί με τον δαιμόνιο ρεπόρτερ Φάνη τον Μπούφο, αν έγιναν έτσι τα πράγματα.

2. Ποιο μήνυμα σε ενδιαφέρει πρώτα απ’ όλα να μεταφέρεις στα παιδιά;
Όπως έγραψε και ο Θανάσης Ευθυμιάδης για το βιβλίο: «Πίστευε και μη, ερεύνα». Δηλαδή, μην καταπίνεις ότι σου σερβίρεται. Ψάξε, ερεύνησε και αποφάσισε μόνος σου, αν η ιστορία που ακούς είναι αλήθεια ή μύθος. Το βιβλίο επίσης καταπιάνεται με τα θέματα του σχολικού εκφοβισμού, του ρατσισμού και της φιλίας.

3. Θα πρότεινες να διαβάσει πρώτα ο γονιός μόνος του τη Σκουφοκοκκινίτσα για να μπορέσει στη συνέχεια να κατευθύνει το παιδί;
Όχι απαραίτητα, αν και νομίζω ότι πάντα πρέπει να διαβάζουμε πρώτοι τα βιβλία των παιδιών μας για να δούμε αν είναι κατάλληλα για την ηλικία τους ή απλά κατάλληλα…

Η ιστορία νομίζω περνάει πολύ ξεκάθαρα τα μηνύματα και κατευθύνει το παιδί να βγάλει τα συμπεράσματά του με έναν πολύ τρυφερό τρόπο. Το ενδιαφέρον, όμως, είναι η συζήτηση που μπορεί να γίνει μετά την ανάγνωση με τα παιδιά και γι’ αυτό υπάρχουν στο βιβλίο οδηγίες προς τους γονείς από την ψυχολόγο Σοφία Αντύπα και την εκπαιδευτικό Πόλκα Χατζηιωάννου-Σταθοπούλου.

Η « Σκουφοκοκκινίτσα» είναι ένα βιβλίο που δουλεύουμε με τις εκδόσεις Διόπτρα κοντά ένα χρόνο. Πιστεύω ότι έχουμε προσέξει την κάθε του λέξη και έχουμε καταφέρει, με την βοήθεια εξαιρετικών εκπαιδευτικών και ψυχολόγων, να το κάνουμε ένα πραγματικό εργαλείο για γονείς και εκπαιδευτικούς.

4. Η κοινωνία μας είναι δομημένη πάνω σε στερεότυπα. Θα ωφελούσε η ανατροπή τους ή ακόμη και εδώ χρειάζεται μέτρο;
Τα στερεότυπα μας βοηθούν να αναλύουμε και να κατηγοριοποιούμε τις αναρίθμητες πληροφορίες που δεχόμαστε καθημερινά. Είναι ο τρόπος που λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Πιστεύω όμως ότι είναι σημαντικό να δείξουμε στα παιδιά μας πώς να μάθουν να τα ξεπερνάνε, να αποκτήσουν ανοιχτό μυαλό και να μην γίνονται δέσμια προκαταλήψεων.

5. Παρ’ όλα αυτά, τα κλασικά παραμύθια, όπως η Κοκκινοσκουφίτσα, έχουν να προσφέρουν κάποια διδάγματα στα παιδιά;
Κάποια παραμύθια όπως η Κοκκινοσκουφίτσα ναι, όχι όμως όλα. Τα παραμύθια αυτά γράφτηκαν σε άλλες εποχές και για διαφορετικές κοινωνίες. Οι αξίες, οι ανησυχίες και ο τρόπος διαπαιδαγώγησης έχουν αλλάξει, εξελιχθεί. Θα πρέπει να εξελιχθούν και οι ιστορίες που λέμε στα παιδιά μας και να γίνουν πιο σχετικές με την εποχή. Ευτυχώς έχουμε εξαιρετικούς Έλληνες και ξένους παραμυθάδες που μας δίνουν συνεχώς νέα ερεθίσματα.

6. Διαβάζοντας την Σκουφοκοκκινίτσα, έχω την αίσθηση ότι σε ενδιαφέρει να ωθήσεις τα παιδιά να καλλιεργήσουν τη σκέψη τους, να αναζητούν την αλήθεια και να διερευνούν τα στοιχεία. Στέκει αρωγός σε τέτοια διδάγματα, σε αυτές τις προσπάθειες, το εκπαιδευτικό μας σύστημα;
Όχι. Δυστυχώς, το εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται στην υπερβολική ύλη και την παπαγαλία. Οι δάσκαλοι δεν έχουν τον χρόνο και συχνά την ελευθερία να ασχοληθούν με τέτοια θέματα. Έχω κάνει περισσότερες από 120 παρουσιάσεις τα τελευταία 2 χρόνια με τα τρία μου βιβλία, «Η Στιγμούλα», «Η Στιγμούλα είναι δυνατή!» και τώρα με την «Σκουφοκοκκινίτσα». Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι έχουμε καλούς εκπαιδευτικούς που χάρη της αγάπης τους για το επάγγελμα και για τα παιδιά έχουν καταφέρει να ξεπεράσουν τεράστια εμπόδια και να κάνουν την διαφορά με καμία υποστήριξη ή ενθάρρυνση από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό το σύστημα, ειδικά όσο μεγαλώνουν τα παιδιά και προχωρούν από βαθμίδα σε βαθμίδα, δεν ενθαρρύνει καθόλου την κριτική σκέψη. Μια ικανότητα που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική στην εποχή μας.

7. Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται η Σκουφοκοκκινίτσα; Δηλαδή ποιες ηλικίες θα την κατανοήσουν καλύτερα;
Η Κοκκινοσκουφίτσα είναι από τα πρώτα παραμύθια που διαβάζουμε στα παιδιά από την τρυφερή ηλικία των 3ων ετών. Στο βιβλίο η ιστορία υπάρχει αυτούσια, εκσυγχρονισμένη και με δική μου εικονογράφηση. Τη συνέχεια της ιστορίας την διαβάζουμε όταν τα απιδιά έχουν κατανοήσει καλά την κλασική ιστορία. Εξαρτάται πολύ από το παιδί, αλλά βλέπω ότι συνήθως τα παιδιά της Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού είναι πιο έτοιμα να αμφισβητήσουν τα γεγονότα και να μπουν στη διαδικασία της εξερεύνησης.

8. Είναι ένα βιβλίο που κάποιος γονιός ή συγγενής θα κάνει αποκλειστικά σε ένα κορίτσι; Μήπως πρέπει μέσω του βιβλίου να ξεπεραστεί ένα ακόμη ταμπού;
Βλέπω στις παρουσιάσεις μου, ότι ενώ η πρώτη σκέψη των γονιών είναι να το αγοράσουν μόνο στα κορίτσια, μόλις τελειώσει η παρουσίαση το αγοράζουν και στα αγόρια. Πιστεύω ότι η ιστορία της Κοκκινοσκουφίτσας ανέκαθεν απευθυνόταν και στα δύο φύλα.

Πηγή: infokids.gr

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail